Wat is nat schuren (wet sanding)?

Wanneer wij ‘nat schuren,’ schaven we voorzichtig een microscopische laag af van een verfoppervlak, gebruik makend van speciaal schuurpapier / pads en water. We doen dit om een ‘platte’, spiegel-achtig oppervlak achter te laten, volledig vrij van onvolkomenheden en met ongeëvenaarde glans.

Nat schuren / kleurschuren (wet sanding / colour sanding)

Nat schuren bestaat al decennia. Jaren geleden, heette het hetzelfde proces dat we vandaag de dag gebruiken kleurschuren omdat de autolak uit één stadium bestond (primer en één gekleurde laklaag). Wanneer de finish door blootstelling aan ultraviolette straling (UVR) verdween, bracht het afschuren van de geoxideerde lak ( en daarmee de onderliggende verse laklaag blootleggend) de oorspronkelijke kleur terug. Als je een één fase lak gaat nat schuren kun je de kleur van de verf zien in het water als je schuurt. Als je een blanke lak afwerking afschuurt zal het water een witachtige kleur hebben, omdat de geschuurde deeltjes van de blanke lak witachtig of ondoorzichtig zijn.

Hoe lang blijft het effect?

Nat schuren is permanent. In tegenstelling tot een wax / kit zal het niet slijten na een bepaalde periode. Geen enkel product op de markt zal hetzelfde resultaat krijgen als nat schuren. Er is geen vergelijking. Iets om ook te overwegen; de fabrieksgarantie wordt hierdoor niet beïnvloed.

Waarom Nat Schuren?

Soms is de enige manier om een zware imperfectie te verwijderen of te verminderen door het oppervlak te schuren. Dit kan een snelle en effectieve manier zijn om een zware kras of schuurplek te verwijderen, als je bekwaam en heel voorzichtig bent. Aan de andere kant kan deze methode leiden tot een enkele reis naar de spuitcabine als je over enthousiast bent en niet weet wanneer je moet stoppen!
Een andere reden dat mensen bij ons komen voor het nat schuren is een vlekkeloze, show auto afwerking van het gehele voertuig. Een afwerking die volledig glad en / of defectvrij is. Een nat geschuurde afwerking zorgt voor een uitzonderlijke diepte, helderheid en glans.
Om deze eigenschappen te kunnen creëren, moet de lak volledig vlak en vrij van sinaasappelhuid zijn, evenals alle andere afwijkingen van het boven / onder lak oppervlakt. Wanneer we de term “plat” gebruiken om verf te beschrijven bedoelen we deze niet zoals in een ‘matte’ of ‘middel glans’ afwerking, nee dan bedoelen we ook dat het oppervlak volledig plat is als een stuk glas. Als de afwerking volledig vlak is, zal het oppervlak scherpe, heldere beelden reflecteren als een spiegel zonder vervorming; Dit wordt aangeduid als D.O.I. Distinction of Images. Om een volledig vlakke afwerking te krijgen, moet de lak geschuurd worden en om daarna gepolijst te worden tot een hoogglans.

Tijdens het nat schuren proces “schaven” we eigenlijk een microscopisch laagje blanke lak uit het verfoppervlak, waardoor eventuele onvolkomenheden worden verwijderd. Het proces kan dus slijtage of plekken verwijderen, maar het wordt ook gebruikt om de volgende defecten te elimineren:

Lopers of verf verzakking
Dit zijn kralen, druppeltjes, grotere bolletjes of “gordijn effect” in de lak op verticale oppervlakken. Dit wordt veroorzaakt door het lak mengsel te langzaam te vermengen (verharder, verdunner), dat de viscositeit te laag is (te dun), de lak te dik aangebracht, of een fout van de lak technicus, etc.

Droge lak
Granulaire textuur normaliter zonder glans, meestal is dit defect beperkt tot kleine gebieden. Meestal veroorzaakt door te snel spuiten, te hoge luchtdruk, of het spuitpistool te ver van het oppervlak etc.

Vuil / Stof Verontreiniging
Meestal kleine, onregelmatige deeltjes in de verflaag veroorzaakt door vreemde voorwerpen (bv stof / vuil) die kunnen voorkomen in verschillende maten, vormen, soorten en patronen.

Sinaasappelhuid
Één van de grootste onvolkomenheden. Door de nieuwe verf technologieën, lijden veel nieuwe voertuigen aan deze slechte laklaag, ook wel bekend als sinaasappelhuid. Sinaasappelhuid heeft zijn naam gekregen door het licht gegolfde effect op de lak… vergelijkbaar met wat je kunt vinden op een sinaasappel.

Er zijn andere verschillende factoren die bijdragen aan de sinaasappelhuid, maar normaal gesproken is het als volgt: wanneer een voertuig wordt gespoten in de fabriek, veroorzaakt de opbouw van meervoudige natte verflagen in combinatie met spuitpistolen die te veel lucht uitblazen, een luchtstroom over het oppervlak die een zichtbaar gegolft effect achterlaat. Denk bij deze rimpelingen aan golven, die bestaan uit pieken en dalen op je lakwerk. Een ervaren wet sand specialist kan nauwkeurig bepalen waar hij moet schaven, waardoor de sinaasappelhuid volledig wordt verwijderd zonder dat de dikte van de blanke lak te dun wordt in vergelijking met het oorspronkelijk laagste punt.

Siliconen vlekken
Vlekken / defecten die worden veroorzaakt door verontreiniging van olie, vet, siliconen en wax producten die nog aanwezig zijn op het oppervlak alvorens de verse lak wordt aangebracht. De gebreken zien eruit als perfecte kleine puntjes, ook bekend als “vis ogen” in de autohandel.

Meng lijn
Menglijnen in lak is waar de originele lak aan de nieuwe laag lak aansluit. Er wordt een techniek toegepast waar verdunde lak op de breeklijn (en de top laag) wordt geplaatst, wat resulteert in een slechtere afwerking met dit gebied. Deze techniek wordt veel gebruikt binnen de reparatie-industrie, want zij behandelen niet het complete paneel, maar alleen dat stuk dat defect is.

In veel gevallen kan nat schuren effectiever zijn dan deze onvolkomenheden machinaal proberen te corrigeren (dmv polijsten / kleien). Nat schuren zal niet leiden tot extra hitte indien correct uitgevoerd en zal minder agressief zijn dan machinaal corrigeren, maar er zullen zeker speciale zorg en maatregelen moeten worden genomen tijdens het gehele proces. Als dit juist gebeurt, zal nat schuren eigenlijk MINDER lak (top blanke lak) verwijderen dan zware machinale correctie (zoals gedaan bij schadeherstelbedrijven).

Belangrijke factoren

De onvolkomenheden in een laklaag zijn steeds verschillend en diverse methoden kunnen worden gebruikt voor het verwijderen of verminderen. Het vaardigheidsniveau, kennis en expertise zal bepalen of het probleem kan worden opgelost of verbeterd zonder overspuiten van het gebied. Je kunt kiezen om iets te wet sanden dat ook verwijderd kan worden door het gebruik van klei of licht polijsten. Aan de andere kant zou je niet proberen een diepe sleutel kras weg te polijsten. Machinaal corrigeren van het gebied kan een optie zijn als de kras niet te diep is. Let wel, het is belangrijk om rekening te houden met de warmte en de wrijving die het veroorzaakt, de agressiviteit van zowel het polijstpad en de compound. Soms zal deze methode sneller door het oppervlak heen gaan dan nat schuren.

De kleur van de auto zal vaak bepalen hoe slecht een kras verschijnt en dus hoe goed het kan worden gerepareerd. Blanke lak zal altijd wittig lijken wanneer het wordt bekrast. De twee belangrijkste elementen zijn hoe diep de kras is en wat de kleur van het voertuig is. Een kras op een zwarte auto zal altijd erger uitzien dan op een witte vanwege de achtergrond of blanke lak. Een kras op een zwarte zal dieper geschuurd moeten worden om deze geheel te kunnen verwijderen.

Sommige mensen zeggen dat de fabrieksafwerking niet genoeg blanke lak gebruikt om te wetsanden en dat uw lak daarom niet voldoende bescherming zal hebben. Als het laagste punt van de blanke lak genoeg is om de auto te beschermen, dan moet men tot dat punt nat schuren en niet verder dan dit punt. Uw auto zal op haar best uit te zien en nog steeds worden beschermd. Het geheim is om niet meer dan het laagste punt van de blanke lak af te schuren.

Lakdikte en Lakdikte Meters (Paint Thickness Gauges = PTG’s)

Bij Elite Car Detailing, wordt de lakdikte van het gehele voertuig gemeten met een dikte lak meter voor het nat schuren, maar ook gedurende het hele proces wordt dit opgemeten. Het verwijderen van slechts 8 – 10 micron (van gemiddeld 110-140 micron) resulteert in een maximaal effect. Sinaasappelhuid, swirls, lichte krassen, vogelpoep enz. zullen volledig worden verwijderd uit alle soorten verf.

Een veel voorkomende vraag die ons gesteld wordt is over de mogelijkheid van het ‘te veel lak’ verwijderen, waarbij met willekeurige lak dikte waarden wordt gegooid. Een van de redenen dat uw auto veilig in handen is bij Elite Car Detailing, is dat wij met uitzonderlijke veel zorg de situatie grondig beoordelen voordat we beginnen met een schuurproces. Geen enkele klus zal worden gestart als er een kans bestaat van afbreuk aan de integriteit of de levensduur van uw lakwerk.

We zijn erg trots op het feit dat we de best mogelijke resultaten bereiken, terwijl we maar een minimale hoeveelheid lak verwijderen, veel minder dan andere detailers. Het is een specifieke vaardigheid die we al meer dan 2 decennia onder de knie hebben kunnen krijgen door ervaring, experimenteren en zelf-testen.

Dus houdt in gedachten dat we met onze nat schuren procedures het hebben over een paar micron hier of daar, in tegenstelling tot het feit dat de originele lak hier en daar totaal onevenredig verdeeld is.

Paint depth gauge inspection

Indien u dit wilt kan Elite Car Detailing een rapport aan u (de klant) leveren welke de lakdiepte aantoont voor en nadat de lakcorrectie is uitgevoerd. Daarnaast staan ook de details van eventuele reparaties aan uw voertuig hierin.

Voordat u uw wet sand pakket kiest, is het verstandig om uw auto eerst bij ons te brengen voor een inspectie - zeker als er ongebruikelijke defecten zijn die onze aandacht nodig hebben zoals diepe krassen, overspray, uitgebeten vogelpoep, enzovoort.

Een wet sand pakket voor elke behoefte op maat:

Het wet sand pakket is inclusief de tijd van het benodigde handmatige corrigerend polijsten nadat het wet sanding heeft plaatsgevonden. Dit omvat tevens het eindresultaat van onze Elite Car Detailing Zilver lakcorrectie pakket.

  • Pre-geselecteerde wax / sealant wordt aangebracht
  • Deursponningen gewaxt voor extra bescherming
  • Interieur gereinigd en gestofzuigd
  • Kunststof delen worden behandeld met beschermende gel en finish van uw keuze (mat / glans etc)
  • Deur afdichtingen en rubbers schoongemaakt en beschermd
  • Ramen aan de buitenzijde en binnenzijde reinigen
  • Banden worden gereinigd en voorzien van satijnzwarte dressing
  • Kunststoffen Exterieur behandeld
  • Lakwerk wordt met een 3M lamp geïnspecteerd en 2 andere lichtbronnen.
  • Eindcontrole om ervoor te zorgen dat uw auto voldoet aan onze hoge eisen

We zullen de hele auto volledig nat schuren met behulp van 3-4 verschillende soorten schuurpapier, waardoor de sinaasappelhuid uit het gehele voertuig wordt verwijderd. Vervolgens polijsten we met de hand om die onberispelijke afwerking te kunnen onthullen.

Prijzen variëren vanaf: € 1.500 – € 6.000
(Prijzen zijn inclusief BTW)
Tijd: Ongeveer 1- 2 maanden

Resultaat na wet sanden
Voor wet sanden

Wilt u meer over onze specifieke andere lak correctie pakketten weten?